O tym, że procesy biznesowe istnieją i że są ważne wiedzą wszyscy. Potrafimy o nich ogólnie mówić na poziomie abstrakcyjnym, ale też umiemy schodzić na niższe poziomy i opisywać ich działanie zdarzeniami lub BPMN-em. Natomiast o regułach często mówi się tylko na ogólnym poziomie, jeśli w ogóle, że “no jakieś tam reguły są w biznesie”.
Reguły często są traktowane trochę jak czarna magia, jak jakiś mityczny stwór. Trochę jak synonim “logiki biznesowej”. Reguły biznesowe to jest bardzo konkretna rzecz, za którą stoi mocna teoria, własny standard (SBVR by OMG). która ma nie tylko praktyczne przełożenie na naszą pracę ale wręcz może zrewolucjonizować niektóre aspekty.
Takie wprowadzenie do dzisiejszego tematu otrzymałem od mojego gościa, Aleksandra Bartnikiewicza, z którym rozmawiamy o regułach biznesowych, analizie domeny w oparciu o tę wiedzę, zapisie, semantyce i dokumentowaniu reguł. Nie będzie to odcinek poświęcony implementacji reguł w kodzie, ale uważny słuchacz znajdzie zapewne od razu odniesienia do Domain-Driven Design, chronionych agregatami niezmienników lub innych implementacjami zakazów i nakazów.
Na blogu Aleksandara znaleźć można artykuł Model pojęciowy - Diagram, który przedstawia wizualną stronę wspomnianego w odcinku przykładu.